Tento eshop používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.

Více informací
Přijmout cookies Personalizovat Odmítnout vše
Přijmout zvolené cookies
12 pozitivních vlivů přírody na vývoj dítěte

12 pozitivních vlivů přírody na vývoj dítěte

- Kategorie: Aktuality , Lifestyle , O značce

Moïna Fauchier Delavigne, novinářka a autorka knih "L enfant dans la nature" a "Emmenez les enfants dehors!", si přeje, aby generace našich dětí, kteří vyrůstají v čím dál zastavěnějším světě, který je přeplněný obrazovkami, aby se naučily obývat svět, a tímto jim chce nabídnout nové obzory. Protože " když je omezen fyzický prostor, je omezen i vesmír". Jít ven, zažít přírodu, poznat ji, milovat ji, není jenom radost: je to především blahodárné pro vývoj dětí. Níže uvedeme dvanáct vlivů přírody na vývoj dítěte.

Probouzí smysly

Již v prvních týdnech těhotenství si nenarozené dítě rozvíjí své smysly. „Po narození a během dospívání musí být jeho vesmír naplněn sluchovými, čichovými, hmatovými a zrakovými vjemy… Příroda pro tento účel nabízí ty nejrůznější zážitky“. Hraní si s hlínou, valení se v trávě, skákání v kalužích není pouze zábava a hromadění špinavého prádla. Je to také a především způsob objevování sebe sama prostřednictvím svého prostředí.

Naučí pravidlům

V přírodě se dítě rychle naučí jistým pravidlům: nesmí vše sbírat, nebo naopak vyhazovat či rozbíjet. Kolem něj se nachází tisíce těžších, větších a odolnějších věcí než je on sám. Jako například hlína, která se před několika týdny podobala pružné plastelíně a dnes je skoro nemožné ji v ruce promačkávat. „Díky manipulaci a experimentováním děti pochopí, že pouhá jejich vůle nestačí, že existují roční období nebo klimatické podmínky, a tím pádem nemohou vždy dělat to, pro co se rozhodli, ale musí se přizpůsobit…“.

Podporuje představivost, kreativitu

„ Kousky dřeva nejsou v přírodě dodávány s návodem k použití“, směje se Moina. Stejně tak tomu není u velkých skal, stoletých stromů, písku a kamínků. Bude tedy nutné obejít se bez pravidel, a zde je výsledek: jelikož nebude dítě mít žádná pravidla, kterými by se mělo řídit, začne přemýšlet, představovat si, tvořit. Nejedná se o naše dítě, který se honí s bratrancem. Je to elf, který musí najít u hodného draka způsob, jak osvobodit obra (nebo podobnou bytost).

Zlepšuje fyzickou kondici

„ Jelikož je to v dnešní době považováno za samozřejmost, máme tendenci o tomto tématu nehovořit, jako kdybychom rozbíjeli otevřené dveře. Ve skutečnosti se však jedná o zcela zásadní věc, protože důsledky sedavého životního stylu jsou pro zdraví dětí obrovské“. Kromě toho, že pobyt v přírodě podporuje fyzickou aktivitu nám příroda také umožnuje setkání s různými mikroby, což vede k posílení imunity.

Zlepšuje psychomotorický vývoj

Vaše srdce poskočí pokaždé, když vaše dítě málem upadne: ve skutečnosti se během této chvíle v jeho těle rozvíjejí různé schopnosti. „ V přírodě mohou děti posilovat svou fyzickou sílu a efektivně rozvíjet rovnováhu, hbitost, pružnost…“ připomíná Moïna.

Zvyšuje soustředěnost

Schopnost soustředit se je možná pouze za předpokladu, že se vybije veškerá přebytečná energie. To se týká všech dětí, zejména dětí s ADHD: rozvíjejí se převážně ve statické škole s velmi omezeným časem stráveným venku, a děti naopak potřebují rozmanité obzory a stimulace, které příroda nabízí.

Rozvíjí sociální dovednosti

V přírodě není nic dáno, vše musí být objeveno. Včetně rolí každého ve skupině. Tím, že si v tomto obrovském prostoru, kde nejsou stanovena pravidla, hrají po dvou, pěti nebo deseti, se děti nacházejí daleko od hodnot založených na konkurenci a výkonu: „ Objeví v sobě a u ostatních zcela jiné dovednosti, nežli ty obecně známé jako „umí hrát fotbal“ nebo „umí číst““. Děti se tímto naučí pracovat v týmu, nacházet důmyslná řešení, pomáhat ostatním a předávat to, co vědí: a především schopnost najít si své místo ve skupině a vyvíjet svou sebedůvěru v kolektivu.

Všechny děti jsou si rovni

V přírodě jsou klacky a kamínky stejné pro všechny. Děti pak objeví, že svět nerozděluje dívky a chlapce, jako tomu je během školní přestávky, na fotbalovém hřišti nebo při skákání panáka.

Snižuje stres a agresivní chování

Rozvíjení pozitivních pocitů vůči sobě, ostatním a vůči prostředí, který nás spojuje, logicky znamená snížení napětí. Tím, že mají děti větší volnost a jsou samostatnější, tak se nehádají o stejnou hračku nebo stejný prostor. Připomínat, že je to i pro rodiče určitá úleva, když nemusejí snášet rozruch a jekot mezi čtyřmi stěnami, by bylo asi zcela zbytečné.

Usměrňuje úzkost a frustrace

Už jste někdy sledovali, jak dítě reaguje na telefon či tablet, který se „zasekne“? Podrážděnost je velmi citelná a trochu nám připomíná reakci někoho, koho dobře známe (hm). Když se v přírodě něco pokazí, je zbytečné útočit na strom (je příliš silný) nebo na komáry (už jsou daleko). Když jsme naštvaní, neexistuje žádný zodpovědný, ale existují řešení. „ Dítě se může izolovat, nést něco těžkého, chodit a přitom dupat nohama… Příroda umožnuje dětem zvýšit jejich volnost, a způsob, jak vyjádřit své emoce“.

Rozšiřuje znalosti

Bavit se v přírodě je ovšem také velmi naučná věc. Rozlišit brouka od škvora? To je chemie. Přijít na to, jak uzvednout těžkou váhu? To je fyzika. Spočítat letokruhy pařezu? To je matika! V přírodě se dítě naučí různé mechanismy (gravitace, zvuky, pohyb) tím, že je skutečně prožívá a prostřednictvím svého vlastního pozorování.

Zvyšuje sebedůvěru

„ Příroda je nekonečné hřiště, které dětem nabízí řadu výzev: rozhodování, řešení problémů, hledání řešení, dělání chyb, začít znovu…“ vysvětluje Moïna. Čím více děti rozvíjí schopnost vyrovnat se s neúspěchy, tím méně se jich bojí a tím více jsou schopny chopit se příležitosti, posunout se v před a být na sebe hrdé. Ten, kdo vám zamává, když sedí na vysoké větvi (příliš vysoko, na váš vkus) je nejen vysoko: ale cítí se taky vysoký, a to je dar nejen přírody ale také váš.

Na závěr si pamatujte, že zvyšování kontaktu s přírodou, naučit své dítě žasnout nad beruškou nebo duhou, nenapomáhá pouze v rozvoji dítěte. Jde také o to, že se do toho zapojujete společně: čím více budou milovat přírodu, tím lépe ji budou chránit.

*“ L enfant dans la nature“, Moïna Fauchier-Delavigne, edice Fayard, „Emmenez les enfants dehors“, Crystele Ferjou a Moïna Fauchier-Delavigne, edice Robert Laffont

Sdílet tento obsah

Inspirujte se

novými outfity

home

Menu

Pokladna

Nastavení

Vytvořte účet zdarma pro uložení oblíbených položek.

Přihlásit se
Změnit nastavení cookies